måndag 8 februari 2016

365 dagar, Dag 12 Spinnrocksträff

 Dag 12 Spinnrocksträff

Hemslöjdskonsulenterna i Jämtland ordnade en spinnrocksträff i foajén, Svarta Lådan, OSD, Östersund under lördagen.

 Det var en trevlig och rolig träff då vi delade allt möjligt om ull, andra material, spinnrocks tekniker, ergonomi och annat som är värt att lära varandra. Under dagen blev många goda skratt och olika samtal om livet. Bland alla spinnare på plats var det en dam som jag tycker är helt otrolig!

Det började med att hon hade tagit med sig olika sorters garn som hon hade spunnit och en av garnerna hade hon lyckats fått tag på rävpäls som hon hade kammat svansen som hade blandat med ull och spunnit. WOW!

Senare lärde hon mig och en person till om hur man gör en snodd till spinnrocken. Vilket visade sig bli en stro skillnad jämfört med en enkelt snöre. Tack snälla!
Denna dam bodde mitt ute i skogen och behöver ta roddbåten sista biten för att kunna komma till en by, wow!

Hon är fylld med otrolig kunskap om självhushållning , vilket jag och min sambo är intresserad av att lära oss mer om. Hpn hade en pärm med sig om tyger som hon hade spunnit och vävt. Wow! Det var de mest vackra tygerna och en av mina favoriter är ett rutigt fodertyg som var till en herr jacka. Wow!

En fråga som jag ej hann fråga henne var om hon hade nålbundit någon gång och vilka alster i så fall?
Jag håller tummarna att hon kommer på fler av spinnträffarna!

Nu nålbindning och en kopp varm choklad i vinterkylan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar