tisdag 10 januari 2012

Litteraturtips!

Nu har jag lagt upp fler böcker under litteraturlistan som tips för er alla!

Som ni märker så finns det flera böcker ute på marknaden som har med nålbindning. Vissa böcker har mer text steg-för-steg och visa mer åt bilderbok steg-för-steg. Båda varianterna kan uppfattas som både svåra och lätta. Personligen så hade jag stora problem att förstå de båda varianterna tills jag hade fått lärt mig praktiskt hur det går till och senare använt en grundteknik (en bakom tummen) och skapat plagg. Det är nu efter att jag har förstått tekniken som jag kan läsa och försöka följa vad författarna vill förmedla. Ändå märks min sida av att lära mig praktiskt för att få till det där lilla extra knycken för att få till en annan teknik så nuförtiden är det extra roligt att prata med andra som tar fram sin nålbindning och visar hur sin teknik går till.

Det är på sätt och vis hur nålbindning har betett sig. Det vill säga att det är någon i varje by som kan nålbindning och har sitt eget stygn/teknik och sedan har personen i fråga antingen lärt ut till sina barn eller någon annan i byn och på det sättet har det levt vidare. Annars har just den tekniken försvunnit. Vem vet, det kanske är identiskt i någon annan by, för alla byar hade sin egen variant, vad som sägs. Nu får vi tänka på att detta tedde sig på den tiden innan "Nålbindning 12 varianter" av Märta Brodén hade gett ut sitt häfte. Vad jag kommer ihåg från när jag lärde mig tekniken om dess historia så åkte Märta runt i olika byar och fick lära sig olika tekniker och tog de mest vanliga i häftet. När hon sedan publicerade så trodde de olika byarna att det som stod i häftet var den "rätta" varianten så slutade flera att nålbinda sina egna speciella tekniker.
I mitt huvud så snurrar det, är detta verkligen sant och vilken kan berätta?
Vet just du något om denna historia?
Sedan går nästa tanke: Vilka tekniker/varianter finns det där ute?
Samt vilka mönster finns det?
Obs! Det är värt att läsa häftet för Märta har fått med en hel del tekniker!

En person som har inventerat bland nålbindning de senaste åren är Eva Anderson som är hemslöjdskonsulent i Stockholms län. Det är en bok som kom ut 2009 och där kan du läsa allt från inventeringen, tekniker och allt runt omkring för att få alstren dekorerade. Bra, fin bok!

När jag senast undervisade i nålbindning så letade jag efter kurslitteratur som nybörjare kan använda och fann en ypperligt bra bok med bilder, "Nålbindning- The easiest, clearest ever guide! Nålbindning - steg för steg" av Nusse Mellgren och JA!!!! Den är klockrent bra för nybörjare! Det råkar även vara så att stegen visar precis från den skola jag fick lära mig nålbindning; Bäckedals folkhögskola. Hur härliga lärare som helst, otroligt kunniga inom den textila världen och underbara människor! Nusse måtte också ha gått på skolan och nu äntligen har han gett ut en bok som jag själv tycker har saknats ute på marknaden, härligt jobbat!

Alla böcker som jag skriver om går att finna på ett sätt eller ett annat. En början är att se vad närmaste bibliotek har att erbjuda att låna ut. Därefter är det bara att vara kreativ när det kommer till att hitta/köpa böcker. Har någon i släkten någon bok eller antikvariat, bokhandel, internet bokhandel, blocket, tradera eller någon loppis. Kommer ni på fler, skriv gärna en kommentar så hjälper ni alla där ute som letar ^^!

Åh, ni ska veta vilket äventyr det är att skaffa denna blogg, pirrar av iver att få dela med er allt jag vet och samtidigt undran om det ger något? Ska se om det går att starta någon galleria så kan vi alla lägga in bilder så vi alla kan inspireras av vad som är möjligt med nålbindning!

Hade gött å kom ihåg att det är möjligt att ta nålbindningen på bussen eller andra "väntans"tider ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar