tisdag 17 september 2013

Tomtemössa del 4: mönstertillverkning

Dax för mönstertillverkning!
Det finns flera sätt att tillverka ett mönster i nålbindning och det finns lika många sätt att tolka dem.
Nå, läsare, hur gjorde jag då?
...Vänta, först bör ni veta,  kära läsare, jag brukar improvisera/nålbinda på känn vid en ny produkt och eventuellt rita hur den ska se ut, på ett ungefär.

Åter till frågan: hur gjorde jag?
Jo, det hela började vid produktionen av mössan...
Kommer ni ihåg garnbitarna som var röda och blåa?
Jo, de knöts fast för att markera vid varje minskning!

Då kommer kanske nästa fråga; varför?
Jo, det är nämligen lättare att veta vart allt ska markeras vid mönstertillverkning!
Så du ritar av din färdiga mössa/vantar eller liknande och därefter markerar var du har ökat och minskat.
I mitt fall började längst ner på mössan så det är endast minskningar som är markerade.
Nästa steg är att skriva en beskrivning som berättar hur du som tillverkare har tänkt och jag har även valt att beräkna och skriva minskningarna, varv för varv.

Hur gör du?
Berätta gärna genom att skriva en kommentar!
Lycka till att tillverka ditt egna nålbindningamönster!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar