torsdag 15 augusti 2013

Tomtemössa del 1


Hej alla!
Snart är sommaren över här i nordvästra Sverige och hösten kommer med stormsteg och efter det kommer härliga kalla vintern men redan i våras köpte jag ett garn som har legat och vilat inför vintersäsongen.
Tills precis innan resan till Wien, då hände det. Nämligen att tillverka en tomtemössa! 
Visst känns det udda att börja nålbinda en tomtemössa på sommaren...
....och vad skoj det är!



Garnet förändrar sin rödfärg, vilket ger inspiration och väcker min nyfikenhet; hur kommer slutprodukten att se ut? Så jag började nålbinda tomtemössan innan resan till wien. Min tanke var att det går att göra mössan utan något mönster men där hade jag fel. Vilket resulterade att igår utvecklades idén genom att jag provade olika sorters mössor tills jag fann 'den rätta' och då ritades mönstret. *se bilden



Senare under dagen upptäckte jag att garnet räcker nog inte till att göra mössan så lång. 
Vilket leder till dagens arbete att på ett ungefär räkna ut hur lång mössan kan bli och därefter rita om mönstret. Sammanfattningsvis, vilken härlig dag det är!

Ha en härlig nålbindardag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar